Pappaforumet

... for moderne fedre som er til stede og tar ansvar
FAR OG BARN er pappamagasinet for ekte mannfolk som er til stede og tar ansvar for sine barn. Det maskuline motstykket til de rosa mammabladene. Vi tar menn og papparollen å alvor! Bestill et årsabonnement i dag for kun kr. 295 + porto/eksp. (kr 84). Den perfekte farsdagsgave! http://bestill.farogbarn.no
Dato/klokkeslett: Søn Nov 19, 2017 7:50 pm

Tidssone UTC

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Har fedre fordommer mot fisk?
InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2007 3:30 am 
Avlogget
Site Admin

Mat og helse: 24. september, 2007: Foreldre har fiskefordommer
Sitat:
Barn liker fisk, men foreldrene vet ikke om det. De overfører egne fordommer mot fisk til barna sine.

Det mener Line Kjelstrup i Eksportutvalget for fisk. Hun leder Sjømatprosjektet, som skal få barn og ungdom til å spise mer fisk.

– Det er foreldrene som bestemmer hva som settes på middagsbordet. Mange lar være å servere fisk fordi de tror at ungene ikke vil spise den, sier hun.

Familier med barn spiser mye mindre fisk enn andre grupper. Og undersøkelser viser at fiskeforbruket går ned folk får sitt første barn.

La barna bestemme

– Jeg holder alltid foreldrene unna ungene når vi lager fiskemåltider sammen med barn. Det er de som påvirker barna negativt, sier Fredrik Hald i Lerøy Seafood Group

Han er kokk og produktutviklingssjef og møter mange barn som aldri har fått være med å lage fisk hjemme.

– Når mor eller far forbinder noe negativt med fisk, merker ungene det med en gang, sier Fredrik Hald.

Han tror mange foreldre er usikre på hvordan de skal lage fisk som barna vil spise.

– Fisken må lages med smaker som barn liker og som ligner annen mat de er vant til. Sjømatpizza og fiskeburgere går rett hjem hos ungene. Laks og pasta er lett å lage og lett å like. Fisk er et råstoff som tåler mange andre smaker og tilsetninger, sier Hald.

Navnet på fiskeretten kan være avgjørende for om barn får lyst til å spise middagen sin.

– Rosa laks blir til prinsessefisk for fireåringen. Da blir den så fin at den kan spises til bursdag, sier Lerøy-kokken.

Som man roper i skogen

Line Kjelstrup i Eksportutvalget for fisk mener sekkebegrepet fisk må ta mye av skylden for at det er så mange fordommer om barn og fisk.

– Spør du barn om de liker fisk, er svaret nei. Spør du om de liker fiskepudding eller laks, svarer de gjerne ja. Barna blir ofte overrasket over hvor mange fiskeretter de egentlig liker, sier hun.

Erfaringer fra skolekjøkkenet viser det samme. Når barn får lage mat med fisk og skalldyr, liker de det de spiser.

Sjømatprosjektet hun leder, skal i høst ut til barnehager i tre fylker og til alle landets ungdomsskoler. Målet er å la flere barn og unge få smake på sjømat.

– Unge sjømatambassadører som spør mamma og pappa om mer fisk til middag er kanskje den mest effektive måten å endre foreldrenes holdninger på, sier Line Kjelstrup.

Rapporter dette innlegget
Topp
 Profil Send en e-post  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Des 23, 2007 8:43 am 
Våre barn spiser fisk som bare det, ikke lag noe styr ut av maten eller tving de så går det bra. Motstanden mot fisk kommer gjerne når de hører at andre barn ikke liker fisk.

Ta de med på matlagingen, kjøp torkefiler eller seifiler. Lag panering av egg, mel, så la de dyppe fiskestykkene i dette før du legger dem i panna og de spiser av vellyst når maten er ferdig.

Ta de med på fisketur og lag fisken når dere kommer hjem.

Så noe av det beste vi kan servere våre barn er hjemmelagde "fiskepinner".

Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Des 23, 2007 10:26 am 
Har registert meg, jeg som skrev innlegget over.

Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Des 23, 2007 10:27 am 
Avlogget

:oops: :oops:

Hmm jeg er ikke vant til forum hvor gjester kan skrive, så jeg dumma meg litt ut her.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Har fedre fordommer mot fisk?
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 1:29 am 
Avlogget

Tro ikke det er snakk om fordommer, men mer hva slags fisk man liker. Vist ikke foreldrene vil spise fisken som blir severt så tro jeg ikke ungene heller vil spise det. Så lag fisken som dere liker den og spis den med go samvitighet.

Topp
 Profil Send en e-post  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Har fedre fordommer mot fisk?
InnleggSkrevet: Tor Mar 22, 2012 5:03 pm 
Nei

Sist flyttet til topp av Anonymous den Tor Mar 22, 2012 5:03 pm

Topp

Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan opprette nye emner i dette forumet