Pappaforumet

... for moderne fedre som er til stede og tar ansvar
FAR OG BARN er pappamagasinet for ekte mannfolk som er til stede og tar ansvar for sine barn. Det maskuline motstykket til de rosa mammabladene. Vi tar menn og papparollen å alvor! Bestill et årsabonnement i dag for kun kr. 295 + porto/eksp. (kr 84). Den perfekte farsdagsgave! http://bestill.farogbarn.no
Dato/klokkeslett: Tor Nov 23, 2017 11:14 am

Tidssone UTC

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Barn med EØS borger - hvilken rettigheter har jeg?
InnleggSkrevet: Tor Jun 03, 2010 12:37 am 
Hei alle fedre

Jeg å min kjæreste skal ha barn. Vi er dog i en litt spesiell situasjon. Hun er Latvisk, å flyttet hit til Norge i Starten av mai. Hun er nå gravid, noe vi ikke planla. Men det ble nå engang slik. Først litt grunnleggende informasjon:

Vi flyttet sammen 1. mai, første virkedag etter dette dro vi ned på servicesenteret for utenlandsk arbeidstagere. Der registrert hun seg som samboer med med, samt at hun fikk 6. mnd på seg til å finne jobb. Jobb må være på plass før hun kan få et norsk personnummer. Hun har enda ikke skaffet seg jobb, fordi hun har hatt noen eksamner som først må gjøres ferdig. For ikke mange dagene siden fant vi ut at hun var gravid. Spørsmålene er da som følger.

- Hvilken rettigheter har hun, hvilken rettigheter har jeg som far. Både når det kommer til mammapermisjoner, pappapermisjon, legehjelp i forbindelse med graviditet, fødselspenger, fødselspermisjons penger osv.?

Vi skal gifte oss i løpet av høsten. Å kommer da også til å søke om familegjenforening. Dette fordi det nok vil lønne seg økonomisk.

Hun har jo ingen opparbeidet permisjonsrett enda, hvor lenge må hun evn. jobbe for å få denne rettigheten som Latvisk statsborger? Hvis hun ikke har krav på noen form for betalt mammapermisjon? Tilfaller da evn. denne permisjonen meg som far for barnet? F.eks at hun er hjemme den/de første mnd, for så å begynne å jobbe. Har jeg som far krav på å få denne permisjonen istedet, hvis hun jobber??

Er litt i vilrede når det kommer til reglemang rundt disse tingene, jeg kan enkelt skaffe informasjon om hva jeg har krav på som norsk far sammen med en norsk dame. Men blir straks meget mer vanskelig når hun er utenlandsk statsborger å ikke har jobbet i Norge enda?

Noen som vet svarene på noe av det ovenfor? Evn. vet hvem/hvor jeg kan ringe for å få informasjon om hva jeg/vi har krav på, må gjøre for å gjøre vår situasjon mest mulig levlig?

På forhånd takk :)

Mvh En lykkelig vordene Pappa :)

Rapporter dette innlegget
Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Barn med EØS borger - hvilken rettigheter har jeg?
InnleggSkrevet: Tor Okt 18, 2012 9:57 am 
Hej, jeg er i næsten samme situation som dig, bortset fra at ingen af os er norske statsborgere.

Ville høre om du fandt nogle svar? Kan se det er lang tid siden så du har nok fundet ud af det :)

Venlig hilsen

Allan

Rapporter dette innlegget
Topp

Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan opprette nye emner i dette forumet
Du kan skrive innlegg i dette forumet