Pappaforumet

... for moderne fedre som er til stede og tar ansvar
FAR OG BARN er pappamagasinet for ekte mannfolk som er til stede og tar ansvar for sine barn. Det maskuline motstykket til de rosa mammabladene. Vi tar menn og papparollen å alvor! Bestill et årsabonnement i dag for kun kr. 295 + porto/eksp. (kr 84). Den perfekte farsdagsgave! http://bestill.farogbarn.no
Dato/klokkeslett: Fre Sep 22, 2017 9:43 am

Tidssone UTC

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ikke ammende mor, hva skjer med rettigheter?
InnleggSkrevet: Tir Aug 19, 2008 5:55 am 
Avlogget

Min kjæreste og jeg venter en liten sneip i november. Men hun er fast bestemt på at hun ikke skal amme.
Den diskusjonen har jeg konsekvent holdt meg unna, selv om jeg er uenig i avgjørelsen..

Men hva skjer da med rettigheter til permisjoner?

Er ikke grunnen til at mor har slik en lang permisjon nettop det at hun skal amme?

Rapporter dette innlegget
Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ikke ammende mor, hva skjer med rettigheter?
InnleggSkrevet: Ons Aug 20, 2008 10:00 am 
Avlogget

Amming eller ikke har ingenting med foreldrepermisjonen å gjøre. Foreldrepermisjonen er til fordi barnet deres er helt avheng av minst en av dere i den første tiden bare for å overleve. Vi er heldige som bor i et land som Norge som gir rettigheter til så lang foreldrepermisjon med støtte fra staten!

Når det gjelder amming / ikke amming. Et godt argument for amming er at det er utrolig kos! Både for mor og far og ikke minst bebissen. Kona mi har så vonde/såre bryster at hun egentlig ikke burde amme, men gjør det likevel fordi det er så kos for den lille. Men siden det er såpass vanskelig for henne, pumper vi brystet med elektrsik pumpe og flaskemater den lille med morsmelk.

Det er ingenting galt med å gi MME (MorsMelkErstatning) men det er så innmari mye i den morsmelken som ikke er i MME'n. Så om dere kan bør dere amme, om dere ikke kan bør dere pumpe og gi morsmelk fra flaske, og om dere ikke kan det bør dere gi MME. (Å ikke mate bebissen er IKKE et alternativ) :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 2:23 am 
Avlogget

Eneste rettigheten hun mister er ammefri når hun begynner i jobb etter permisjonen. Hun har krav på 1 time ammefri pr. dag (noen arbeidsplasser har egne avtaler om 2 timer ammefri) og det gjøres avtale mellom mor og arbeidsgiver om hun velger å dele den timen i to og begynne en halv time senere på jobb, og slutte en halvtime tidligere på jobb...eller om hun tar ammefri midt på dagen.

Synes forøvrig det er leit at noen bestemmer seg for ikke å amme før bebien i det hele tatt er født. Det er utrolig mye enklere å "ha på seg maten", enn å ta med mat. Det styrker immunforsvaret til babyen, mor har lettere for å gå ned i vekt når barnet suger melka (les.fettet) ut og det er utrolig kontaktskapende for mor og barn med den kroppskontakten. Det finnes ørten grunner til, men du kjenner sikkert til disse da du ønsker at mor vil amme. Jeg synes du skal presse henne litt. Til opplysning så er det ikke slik at ALLE får problemer med såre brystknopper (hvis det er det som skremmer henne). Her i huset gikk mor uten BH gjennom hele barselperioden og brystknoppene "skubbet" mot klærne og hun strevde aldri med såre bryster.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Okt 30, 2014 7:30 am 
Avlogget

etter fødselen gikk moren til barnet og jeg fra hverandre. Vi er gode venner og alt det. Men nå er vi usikre på om jeg får mine 6 uker fedrekvote? Er det noen som vet det? fedrekvote er vel for at far skal kunne bli bedre kjent med barnet og kunne ha omsorgen over en lengre tid med barnet..

Topp
 Profil Send en e-post  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan opprette nye emner i dette forumet
Du kan skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet