Pappaforumet

... for moderne fedre som er til stede og tar ansvar
FAR OG BARN er pappamagasinet for ekte mannfolk som er til stede og tar ansvar for sine barn. Det maskuline motstykket til de rosa mammabladene. Vi tar menn og papparollen å alvor! Bestill et årsabonnement i dag for kun kr. 295 + porto/eksp. (kr 84). Den perfekte farsdagsgave! http://bestill.farogbarn.no
Dato/klokkeslett: Tor Nov 23, 2017 11:20 am

Tidssone UTC

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: kone student: får jeg dermed pappaperm
InnleggSkrevet: Ons Jan 02, 2008 4:49 pm 
Kona mi og jeg venter barn i månedsskiftet januar/februar. Jeg oppdaget til min forskrekkelse praksisen med at mor uten permisjonsrett automatisk diskvalifiserer fedre fra tilsvarende rettigheter. Kona mi var kun i arbeid tre måneder ifjor, og har vært student siden august 2007. Betyr det at hun er student at hun også har permisjonsrettigheter - og dermed også jeg?

Rapporter dette innlegget
Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 8:12 pm 
Avlogget

Sitat:
Når har far rett til fedrekvote?

* Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).
* Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Men...

Sitat:
Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.

http://nav.no/page?id=805311849
Derfor
Kontakt NAV og hør

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 27, 2008 8:14 pm 
Avlogget

Det lureste er nok å ringe NAV. Men jeg kan komme med noen av mine erfaringer. Min kone er fulltidsstudent, og jeg fikk beskjed om at etter de 12 første ukene etter fødselen hadde jeg krav på 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80% lønn. Jo lengre mor er hjemme, jo mindre har du mulighet til å ta. Dvs. dersom mor er hjemme30 uker etter fødselen så har du 11 uker igjen med full lønn eller 21 uker med 80% lønn.....var dette forståelig??

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Hvor ble det av familien?
InnleggSkrevet: Søn Mai 11, 2008 11:50 am 
Så om jeg vil være hjemme sammen med kona som nå er student må vi benytte en gråsone der jeg tar ut 29 uker med full lønn og hun studerer hjemmefra?

Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Mai 12, 2008 12:53 pm 
Vi var i samme situasjon, og må desverre meddele deg at pappaen her ikke fikk de 6 ukene.

Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Mai 12, 2008 12:56 pm 
Beklager, så nå at det ikke var det du spurte om. Vi delte foreldrepermisjonen slik at jeg tok de 6 første månedene og pappaen tok over etter det. Han tok permisjon fra full jobb, jeg var fulltidsstudent. Ikke noe problem det.

Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne: Vi er i samme situasjon,
InnleggSkrevet: Lør Nov 08, 2008 2:42 pm 
Hei! :)
Vi er i samme situasjon som dere, så derfor ble jeg veldig nyskjerrig på hvordan det gikk med dere!
Vi vurderer å gjøre det sånn at jeg studerer 1 dag i uka, mens min samboer tar tilsvarende fri.Nav er jo helt ubrukelige....De klarer ikke å svare ordentlig når jeg spør..Frustrerende..

Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: kone student: får jeg dermed pappaperm
InnleggSkrevet: Fre Jan 15, 2010 10:54 am 
Hei.

Min samboer er student og jeg har fast full jobb...
Vi fikk vårt første barn i Juli 2009 og jeg fikk derfor gleden av å oppdage hva velferdsnorge har å tilby.

Krav fra NAV:
Mor M… være FULLTIDS student for at far skal ha rett til å ta ut permisjonen... Til gjengjeld så kan far da ta ut all permisjonen bortsett fra de 6 ukene etter fødselen som er forbeholdt mor.

Krav fra Lånekassen:
For at mor skal få "mamma-penger" dvs. inntil 10 mnd med fullt stipend krever dem at far tar ut GRADERTE forelrepenger.
Da jeg henvendte meg til Lånekassen og spurte hva dem mente med graderte så var det eneste interessante fra dem at det forelå et vedtak fra nav om gradert uttak... Om graderingen var på 1% eller 99% spilte ingen trille...

Så da gikk jeg til arbeidsgiver og lagde en avtale (skjema fåes hos NAV) om hvordan jeg skal ta ut permisjonen og går nå i 50% permisjon. Siden jeg jobber turnus og min kjære skriver hovedfagsoppgave så passer dette oss utmerket.

Siden jeg er ansatt i et helseforetak (statlig sektor) så fikk jeg først perm 14 dager rett etter fødselen med full lønn.
I permisjonstiden jeg er i nå så beholder jeg ALLE tillegg, både faste og variable... Når vikaren min har utrykning på en av "mine" vakter hvor man opprinnelig har hvilende vakt så får jeg også betalt for disse timene...
Dette synes jeg er helt fantastisk...

I tillegg har jeg fått innvilget fra NAV tillatelse til å jobbe overtid ubegrenset mengde så lenge det er på kveld, natt eller helg. Så jeg er 50% tilstede på jobb, resten hjemme med lillejenta og når det passer seg så tar jeg en overtidsvakt i ny og ned... :)

Når mars 2010 kommer så har jeg hatt permisjon i 6 mnd men har bare brukt en fjerdedel av permisjonen som er til rådighet... Dette skal bli en fin sommer med laaaaaaang sommerferie...

Mitt tips er å være jævlig ryddige og 100% ærlige overfor saksbehandlerne hos NAV... Da er min opplevelse at dem er særs hjelpsomme tilbake...

Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: kone student: får jeg dermed pappaperm
InnleggSkrevet: Tor Jan 21, 2010 8:34 pm 
Vi venter små i juni. Min kone studerer fulltid og fortsetter med dette etter sommerferien. Da forstår jeg det slik at jeg kan ta ut pappapermisjon.
Men hvor lenge? Og beholder jeg full lønn i permisjonstiden? (mor har ikke opptjent egne rettigheter, kun studert)

Blir løsningen denne:
-Fødsel
-2 uker perm for mor og far
-6 uker perm for mor
-x uker perm for far? med lønn?

Hjelp!

Topp

Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC