Hei.
Min samboer er student og jeg har fast full jobb...
Vi fikk vårt første barn i Juli 2009 og jeg fikk derfor gleden av å oppdage hva velferdsnorge har å tilby.
Krav fra NAV:
Mor M… være FULLTIDS student for at far skal ha rett til å ta ut permisjonen... Til gjengjeld så kan far da ta ut all permisjonen bortsett fra de 6 ukene etter fødselen som er forbeholdt mor.
Krav fra Lånekassen:
For at mor skal få "mamma-penger" dvs. inntil 10 mnd med fullt stipend krever dem at far tar ut GRADERTE forelrepenger.
Da jeg henvendte meg til Lånekassen og spurte hva dem mente med graderte så var det eneste interessante fra dem at det forelå et vedtak fra nav om gradert uttak... Om graderingen var på 1% eller 99% spilte ingen trille...
Så da gikk jeg til arbeidsgiver og lagde en avtale (skjema fåes hos NAV) om hvordan jeg skal ta ut permisjonen og går nå i 50% permisjon. Siden jeg jobber turnus og min kjære skriver hovedfagsoppgave så passer dette oss utmerket.
Siden jeg er ansatt i et helseforetak (statlig sektor) så fikk jeg først perm 14 dager rett etter fødselen med full lønn.
I permisjonstiden jeg er i nå så beholder jeg ALLE tillegg, både faste og variable... Når vikaren min har utrykning på en av "mine" vakter hvor man opprinnelig har hvilende vakt så får jeg også betalt for disse timene...
Dette synes jeg er helt fantastisk...
I tillegg har jeg fått innvilget fra NAV tillatelse til å jobbe overtid ubegrenset mengde så lenge det er på kveld, natt eller helg. Så jeg er 50% tilstede på jobb, resten hjemme med lillejenta og når det passer seg så tar jeg en overtidsvakt i ny og ned...

Når mars 2010 kommer så har jeg hatt permisjon i 6 mnd men har bare brukt en fjerdedel av permisjonen som er til rådighet... Dette skal bli en fin sommer med laaaaaaang sommerferie...
Mitt tips er å være jævlig ryddige og 100% ærlige overfor saksbehandlerne hos NAV... Da er min opplevelse at dem er særs hjelpsomme tilbake...