Pappaforumet

... for moderne fedre som er til stede og tar ansvar
FAR OG BARN er pappamagasinet for ekte mannfolk som er til stede og tar ansvar for sine barn. Det maskuline motstykket til de rosa mammabladene. Vi tar menn og papparollen å alvor! Bestill et årsabonnement i dag for kun kr. 295 + porto/eksp. (kr 84). Den perfekte farsdagsgave! http://bestill.farogbarn.no
Dato/klokkeslett: Tor Nov 23, 2017 11:21 am

Tidssone UTC

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Signér vårt opprop: Pappapermisjon for alle!
InnleggSkrevet: Man Sep 04, 2006 10:16 pm 
Avlogget
Site Admin

Pappa`s hjørne 4. september, 2006: Signer vårt opprop: Pappapermisjon for alle!
---------

Trodde du at pappapermisjon var for alle? Da tok du grundig feil! Far har ingen selvstendig rett på fødselspenger/fedrekvote. Fars rettigheterer er prisgitt mors opptjening og tilknytning til arbeidslivet. Det hjelper ikke at far har jobbet og betalt skatt i åresvis.

Signer vårt opprop med krav om "pappapermisjon for alle!"

Med dagens regelverk nektes mange fedre å ta ut fødselspenger, til tross for egen opptjening. Det gjelder de fedre som ikke har rett til fedrekvote fordi mor ikke har opptjent rett til fødselspenger, og som heller ikke kan ta ut fødselspenger på selvstendig grunnlag fordi mor er hjemmeværende etter ­fødselen.

8000 fedre nektes pappapermisjon
En av dem stod frem i media i helgen. Før han skulle bli far, kontaktet han trygdeetaten for å be om pappapermisjon. Stor var overraskelsen da han fikk høre at han overhodet ikke hadde krav på noen fedrekvote. Årsaken var at hans kone, som kom til Norge i februar, ikke har jobbet. Hun ønsker seg etterhvert ut i yrkeslivet, men må lære seg norsk først. Det er hun allerede i gang med.

En annen far sier: "Jeg får ingen pappaperm siden samboeren min ikke var i jobb før vi fikk barn".

I følge Barne- og familiedepartementet er drøyt 8000 fedre er i samme situasjon.

At far ikke har en selvstendig rett på fødselspenger/fedrekvote er grovt diskriminerende. Viktigheten av at far tilbringer tid med sitt barn, blir ikke mindre fordi mor ikke er i arbeid.

Vi krever "pappapermisjon for alle"!
I Soria-Moria-erklæringen lover regjeringen å gi far rett til å opptjene selvstendige permisjonsrettigheter.

Vi krever at regjeringen innfrir dettet løftet! De må endre loven og bevilge de 250 millioner kroner i året som skal til.

Støtter du vårt krav om "pappapermisjon til alle?"
Skriv under oppropet vår nå! (Listen vil bli sendt til Barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem)

www.farogbarn.no/opprop

Rapporter dette innlegget
Topp
 Profil Send en e-post  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Tvungen ordning, har familier råd til det?
InnleggSkrevet: Lør Mar 21, 2009 5:48 pm 
Til nå når far tar ut fødselspermisjon har permisjonen kun vært godtgjort i forhold til mors inntekt. Ved store lønnsforskjeller og spesielt ved lønn utover 6G vil familiene gå glipp av store inntekter. Disse særreglene må også endres slik at utbetaling av fars permisjon skjer i hht. fars inntekter.
Til endringene skjer kan jeg ikke anbefale tvungne løsninger. Det vil heller ikke være å anbefale at man tar permisjonsspørsmålet først. Inntektspørsmålet må løses først.

Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Tvungen ordning, har familier råd til det?
InnleggSkrevet: Søn Apr 05, 2009 9:11 pm 
Avlogget

oija skrev:
Til nå når far tar ut fødselspermisjon har permisjonen kun vært godtgjort i forhold til mors inntekt. Ved store lønnsforskjeller og spesielt ved lønn utover 6G vil familiene gå glipp av store inntekter. Disse særreglene må også endres slik at utbetaling av fars permisjon skjer i hht. fars inntekter.
Til endringene skjer kan jeg ikke anbefale tvungne løsninger. Det vil heller ikke være å anbefale at man tar permisjonsspørsmålet først. Inntektspørsmålet må løses først.

Denne må jeg si meg enig med. Siden min samboer ikke jobber/ har fast jobb, og jeg tjener over 6 g så taper jeg på å være hjemme med barnet. Min arbeidsgiver har sagt at de forstår om jeg blir "sykemeldt" bare for å få det jeg har krav på, men det svir litt på samvittigheten dette.

Hva skal man gjøre da?

Topp
 Profil Send en e-post  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Signér vårt opprop: Pappapermisjon for alle!
InnleggSkrevet: Tor Apr 09, 2009 6:16 pm 
Kona gikk på videreutdanning for sykepleiere da vi ble gravide. Sykehuset ga henne et stipend på 100.000 i året (1,5 år), men det ble ikke registrert som "pensjonsgivende" inntekt. Etter fullført utdanning gikk hun tilbake til sykehuset og jobbet i 4 mnd. frem til fødselen.
Resultat: ingen penger fra NAV utover engangsstøtte på 35.000.
Jeg kan ta ut permisjon, men får altså ikke noe penger utbetalt....
Det fantastiske er:
- om hun hadde strøket til eksamen ville vi fått penger.
- hadde hun registrert seg som student og tatt et lett halvtårsstudie i tillegg hadde vi fått penger (men hun hadde ikke kunnet jobbe i de 4 mnd.)
- Hadde hun sluttet på skolen 2 mnd. før, og begynt å jobbe ville vi fått penger.
- Alle de overstående tingene involverer at Staten taper penger, siden vi ville utnyttet systemet på en mindre pen måte.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor MIN permisjon med barna (12 uker?) skal være avhengig av hva min kone gjorde de siste 6 mnd. før fødsel!
Jeg har jobbet, hvorfor har ikke jeg noen rettigheter som ikke tar livet av vår økonomi. (Ja, jeg kan ta permisjon. men da har vår familie på 3 barn, 2 voksne noen ting å kjøpe mat og betale regninger med...)

Topp

Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Signér vårt opprop: Pappapermisjon for alle!
InnleggSkrevet: Lør Feb 07, 2015 6:40 am 
Avlogget

Dette er utrolig hyggelig og usedvanlig betydelig post ..... Du ristet poste det .... Takk en ton for å legge den ut .... !! :roll:

Topp
 Profil Send en e-post  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan opprette nye emner i dette forumet
Du kan skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet